عشایر پیش از تقویم کوچ به چهارمحال و بختیاری نیایند

به گزارش مجله سلو بلاگ، مدیرکل امورعشایر چهارمحال و بختیاری گفت: کوچ بهاره و زودهنگام عشایر همراه با دام به مراتع مناطق ییلاقی استان، قبل از تقویم کوچ ممنوع شد.

عشایر پیش از تقویم کوچ به چهارمحال و بختیاری نیایند

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، یحیی حسین پور اضافه کرد: کوچ بهاره عشایر به مراتع مناطق ییلاقی استان تخلف محسوب می گردد و قبل از زمان تقویم کوچ، خدمات رسانی از سوی هیچ دستگاه اجرایی در نظر گرفته نشده است.

وی به معضلات ورود زودهنگام دام عشایر مناطق ییلاقی شهرستان های مختلف پیش از شروع کوچ تقویم کوچ عشایر در سال های گذشته اشاره نمود و گفت: بعضی از افراد سودجو یا ناآگاه با نقض زمان مقرر کوچ، به چرای دام در مراتع استان اقدام می نمایند، که این اتفاق موجب تخریب عرصه های منابع طبیعی و مسائل زیادی در خدمات رسانی به این قشر مولد می گردد.

حسین پور از شروع عملیات بازگشایی بیش از 600 کیلومتر ایلراه عشایر کوچرو در حد فاصل مناطق قشلاقی استان خوزستان تا مناطق ییلاقی چهارمحال و بختیاری اطلاع داد و تاکید نمود: با برنامه ریزی صورت گرفته تا زمان تقویم کوچ بهاره همه ایلراه های مسدود شده ناشی از سیلاب و بارندگی زمستانی، بازسازی و بازگشایی خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه چرای زود هنگام دام در مراتع یکی از عوامل مهم تخریب مراتع است، اظهار کرد: زمان ورود دام به مراتع ییلاقی باید مطابق با پروانه های مرتعداری صادر شده باشد، در غیر این صورت از سوی منابع طبیعی اعمال قانون خواهند شد.

وی از استقرار تیم واکسیناسیون اداره کل دامپزشکی، عوامل نیروی انتظامی و عاملان توزیع مایحتاج عشایر کوچرو از اوایل اردیبهشت ماه اطلاع داد و گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته، دام های کوچرو قبل از ورود به استان، واکسن انواع بیماری دامی دریافت خواهند کرد.

زمان اجرای تقویم کوچ بهاره دام عشایر در چهارمحال و بختیاری 15 اردیبهست ماه اعلام شده است.

چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از 124 هزارنفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و500 هزار راس دام سبک دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.

عشایر چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 13605

به "عشایر پیش از تقویم کوچ به چهارمحال و بختیاری نیایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عشایر پیش از تقویم کوچ به چهارمحال و بختیاری نیایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید